KompasTip #5: Een goed KPI dashboard is als een spiegel voor de organisatie en zet aan tot actie. Voorkom deze 8 valkuilen bij visualisatie van het dashboard.

Praktische tips bij toepassen Methode Kompas en dagelijks sturen met KPI’s en Dashboards.

KPI

KompasTip #5: Voorkom deze 8 valkuilen bij visualisatie dashboard

Het dashboard dient als de richtlijn voor navigeren. Een dashboard dient voor het communiceren van resultaten over het presteren van de gehele organisatie. Een dashboard is een compacte visuele weergave van de belangrijkste informatie die nodig is om de strategie te realiseren en laat in één oogopslag zien waarop actie nodig is.

In de praktijk zijn er vele vormen van periodieke rapportages en soorten van rapporten en dashboards. Een helder en op maat gesneden dashboard is als een spiegel voor de organisatie en zet aan tot verbetering en innovatie. Een helder dashboard geeft informatie die te interpreteren is op een manier die managers en medewerkers begrijpen. Het interpreteren van de informatie is niet altijd eenvoudig. Het vraagt om een  geoefend oog en om makers van een dashboard die weten hoe cijfers te presenteren waar het om draait. Helaas is dat lang niet altijd het geval.

Een helder dashboard is een spiegel voor de organisatie.

De acht valkuilen bij visualisatie van dashboards

Je ziet KPI-dashboards met:

1. te veel grafieken;
2. te veel verschillende kleuren;
3. grafieken die nietszeggend zijn;
4. een grafiek waar een tabel meer op zijn plaats is;
5. een verkeerd gekozen schaal van de grafiek;
6. ontbrekende en onduidelijke legenda;
7. geen vergelijking met doelen of een andere maatstaf die helpt bij het interpreteren;
8. grafieken waaruit niet af te lezen valt waar actie nodig is.

Het getoond figuur benoem ik als een ‘onduidelijk’ dashboard. Een legenda ontbreekt. Er zijn geen vergelijkingen met doelen. En een deel is nietszeggend.

dashboard

Ook al ziet het er snel ‘gelikt’ uit; het grote gevaar van een dashboard dat te veel grafieken bevat is dat het voor de kijker niet goed duidelijk wordt wat nu echt belangrijk is en wat niet. De prioriteit van informatie ontbreekt. Daardoor worden kansen gemist om het dashboard een aanjager te laten zijn voor actie. De ontvanger zal zich nauwelijks aangesproken voelen. Het wordt lastig om tot verbetering van het resultaat te komen.

Meer informatie

 

  • Vind u het werken met dashboards een boeiend onderwerp? Deel dit artikel in je eigen netwerk.
  • Kijk voor meer tips over dit onderwerp. Lees bijvoorbeeld KompasTip #6 https://kompasteam.nl/kompastip-tip6-pas-deze-vijf-succesfactoren-toe-bij-visualisatie-kpi-dashboard/
  • Deze Kompastip is onderdeel van de Navigatiecyclus, een gestructureerde aanpak om te komen tot grip op het resultaat. Lees verder waarom een dashboard relevant is binnen Methode Het Kompas https://kompasteam.nl/oplossingen/methode-het-kompas/
  • Is uw belangstelling gewekt hier iets mee te doen?  Uw aansturing kan beter? Wilt u de eigen organisatie meer actiegericht maken en strakker leren sturen op de uitvoering met KPI’s?
  • Neem dan contact op met ons om daar over te sparren. De eerste intake is vrijblijvend en oriënterend.

Heeft u een aanvulling op het artikel? We vernemen dat graag.

Eldert de Jager

Is bedrijfsadviseur, parttime CFO, auteur en navigatiecoach en vertelt graag over Navigeren op Essentie

Eldert de Jager heeft diverse boeken gepubliceerd over Navigeren met KPI-dashboards en sturen op essentie. Wilt u weten welke boeken, ga dan naar https://fenmen.nl/boeken/

Doe de Zelftest Stuurinformatie

Wilt u weten hoe het in uw organisatie gesteld is met de beschikbaarheid en kwaliteit van uw stuurinformatie?
Doe dan de Zelftest stuurinformatie en ontvang het rapport met uw uitkomsten afgezet tegen de benchmark.

Doe de Zelftest

Aanpak Kompasteam

Kompasteam steekt de handen uit de mouwen als een grootboek anders moet worden ingericht of een logistiek proces om te komen tot betere sturing

Aan de slag gaan met KPI's en dashboards betekent vooral de basis op orde brengen. Kompasteam kijkt daar eerst naar.

De klanten begrijpen dat verandering tijd kost. Kompasteam snapt dat haast averechts kan werken.

Klanten stellen de praktische en toegankelijke wijze van handelen op prijs.

Contact

Heeft u vragen/opmerkingen of wilt u een afspraak maken? Vul het contactformulier in en wij zullen z.s.m. contact met u op nemen.