KompasTip #10:  Een vitale organisatie is een goede investering in de medewerkers, omdat ze dan zorgen voor meer energie, creativiteit en innovatie. Hoe zou je kunnen meten of er sprake is van een vitale organisatie? We zetten een aantal mogelijke KPI’s op een rij.

Kompastips geven praktische tips bij het dagelijks sturen met KPI’s en Dashboards binnen Methode Kompas.

KPI

KompasTip #10: KPI’s voor meten van de vitaliteit van de organisatie

Een vitale organisatie is een goede investering in de medewerkers, omdat ze dan zorgen voor meer energie, creativiteit en innovatie. Vitaliteit is het totaal van levenskracht, energie, actie, veerkracht, fitheid, ontspannenheid en bevlogenheid. Vitale mensen en vitale organisaties zijn energiek en sterk. Zij zijn in staat goed te presteren en anderen te inspireren. Dat zijn belangrijke kwaliteiten in een wereld die snel verandert. In een vitale organisatie is er een mindset om mensen binnen de organisatie te versterken in vitaliteit, energie en hun werkvermogen.

Binnen het perspectief van de Balanced Scorecard vinden we de elementen van een vitale organisatie terug binnen het perspectief van Leren en Groei, ook wel Leren en Innovatie. Dan hebben we het over de aspecten van cultuur, inzet medewerkers, ontwikkeling van competenties, innovatie en verbeteren van de organisatie. Een vitale organisatie richt zich op personeelsontwikkeling, stimuleert en biedt interne mobiliteit, gezondheidschecks, gesprekken over loopbaan en gezondheid aan.

Hoe vitaliteit te meten?

Het is dus interessant om te weten in welke mate de organisatie vitaal is. Natuurlijk kun je vragen of “mensen goed in hun vel zitten?” en “heb je er zin in vandaag?“, maar dat levert veelal subjectieve informatie op. Je wilt toch graag wat meer houvast van een indicator die objectief is vast te stellen.

Je kunt bijvoorbeeld aan de volgende KPI’s denken:

  • Medewerkerstevredenheid
  • Ziekteverzuim
  • Aantal medewerkers met een burn-out
  • Personeelsverloop
  • Aantal voorstellen tot innovatie vanuit de organisatie
  • Aantal medewerkers dat deelneemt aan borrels en feestjes
  • Productiviteit
  • Interne doorstroming van medewerkers
  • Opleidingsbudget dat daadwerkelijk gebruikt wordt
  • Mate waarin missie en visie herkend wordt door de medewerkers
  • Aantal medewerkers dat meedoet aan een vitaliteitsprogramma
  • Mate waarin medewerkers eigen vitaliteit beoordelen

Dit zijn allemaal operationele KPI’s die niet uit de financiële systemen komen. De bronnen zijn personeelssystemen, HR systemen, of het verzamelen van data via vragenlijsten en de uitkomsten vastleggen in Excel. Dat is in de praktijk bewerkelijker om het vervolgens op een KPI-dashboard te plaatsen binnen een BI oplossing, maar hoeft natuurlijk geen bezwaar te zijn om het wel te doen. Je wil graag de ontwikkeling zichtbaar maken. Wel is het zaak dat als bijvoorbeeld de KPI Medewerkerstevredenheid wordt gemeten, er ruim aandacht besteed wordt aan het zorgvuldig formuleren van de vragenset.

Welke KPI gebruikt wordt hangt af van diverse factoren. Wat ziet het management als belangrijk? Wat heeft prioriteit omdat het een knelpunt vormt? Wat past binnen een verbeterprogramma? De KPI’s die worden toegepast, moeten van top tot uitvoering gedragen worden. En iemand binnen de organisatie moet als verantwoordelijke voor de KPI worden aangewezen. Dat is de benoemde KPI-eigenaar.

vitaliteit

Wat kan het brengen?

Meer vitaliteit in organisaties leidt tot een stijging van de productiviteit (tot 18%) en meer tevreden klanten; relaties zijn tot 14% loyaler. Er is minder ziekteverzuim wat een besparing van € 7.000,- per werknemer per jaar oplevert. Mensen zijn minder vaak ziek en sneller hersteld. Ze zijn betrokken en gemotiveerd, maken minder fouten. Bovendien versterkt vitaliteit de concurrentiepositie (Bron: Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties, mei 2015).

Een vitale organisatie sprankelt. Het leiderschap is authentiek en de informatiestroom is open en transparant. Mensen zijn bevlogen, gemotiveerd en tonen passie voor hun werk. Vitale organisaties zijn succesvoller en beter wendbaar als aanpassingen nodig zijn. Er is sprake van veerkracht als het een keer tegen zit. Een organisatie is de optelsom van de mensen die er werken. Gezamenlijk realiseren zij de doelen van de organisatie. Deze doelen vinden we terug in de KPI’s om de vitaliteit te meten.

Aan de slag

Pas de aanpak met meten van KPI’s toe binnen de organisatie. Let wel op een goede mix van de KPI’s. Koppel er motiverende doelen aan.

Meer tips en informatie

 

  • Lees meer over dit boeiende onderwerp bij een van de andere Kompastips. Zie bijvoorbeeld KompasTip #1  https://kompasteam.nl/kompastip1-wat-is-een-kpi/
  • Vind u het werken met dashboards een boeiend onderwerp? Deel dit artikel in je eigen netwerk.
  • Deze Kompastip is onderdeel van de Navigatiecyclus, een gestructureerde aanpak om te komen tot grip op het resultaat. Lees verder waarom een dashboard relevant is binnen Methode Het Kompas https://kompasteam.nl/oplossingen/methode-het-kompas/
  • Is uw belangstelling gewekt hier iets mee te doen?  Uw aansturing kan beter? Wilt u de eigen organisatie meer actiegericht maken en strakker leren sturen op de uitvoering met KPI’s?
  • Neem dan contact met ons op voor een oriënterend gesprek. https://kompasteam.nl/over-het-kompasteam/contact/

Heeft u een aanvulling op het artikel? We vernemen dat graag.

Eldert de Jager

Is Trusted Advisor, parttime CFO en implementeert als navigatiecoach de ‘Methode Kompas’ . Hij vertelt en schrijft graag over Navigeren op Essentie.

Eldert de Jager heeft diverse boeken gepubliceerd over Navigeren met KPI-dashboards en sturen op essentie. Wilt u weten welke boeken, ga dan naar https://fenmen.nl/boeken/

Doe de Zelftest Stuurinformatie

Wilt u weten hoe het in uw organisatie gesteld is met de beschikbaarheid en kwaliteit van uw stuurinformatie?
Doe dan de Zelftest stuurinformatie en ontvang het rapport met uw uitkomsten afgezet tegen de benchmark.

Doe de Zelftest

Aanpak Kompasteam

Kompasteam steekt de handen uit de mouwen als een grootboek anders moet worden ingericht of een logistiek proces om te komen tot betere sturing

Aan de slag gaan met KPI's en dashboards betekent vooral de basis op orde brengen. Kompasteam kijkt daar eerst naar.

De klanten begrijpen dat verandering tijd kost. Kompasteam snapt dat haast averechts kan werken.

Klanten stellen de praktische en toegankelijke wijze van handelen op prijs.

Contact

Heeft u vragen/opmerkingen of wilt u een afspraak maken? Vul het contactformulier in en wij zullen z.s.m. contact met u op nemen.