KompasTip #3: ‘The One Size Fits All’ KPI bestaat helaas niet. Voor iedere organisatie bestaat een unieke set aan KPI’s, omdat iedere organisatie een eigen strategie kent en levensfase en specifieke uitdagingen.

Praktische tips bij het werken met de Methode Kompas en dagelijks sturen met KPI’s en Dashboards.

KompasTip #3: ‘The One Size Fits All’ KPI bestaat helaas niet

Ik kreeg laatste een leuke aanvraag.

“Heb je wat KPI’s op plank liggen voor een IT/ telecombedrijf?”

“En wat wil je daarmee?”

“Ze hebben zoveel KPI’s, ik wil ze vertellen wat nodig is.”

“Heb je al met management gesproken wat zij willen?”

“Nee, ….. moet dat?”

Zie ook het twitterbericht op 10 maart 2020 

Helaas, ik moet je teleurstellen, de ‘One Size fits all’ KPI bestaat niet. Natuurlijk zien we dat bepaalde financiële prestatie-indicatoren veelvuldig voorkomen in financiële rapportages. Voorbeelden daarvan zijn Omzet, Brutomargeresultaat, operationele kosten of bedrijfsresultaat. En dat is ook volkomen logisch, want dit zijn vaste elementen uit de Winst- en verliesrekening. Daarmee wordt de resultaatrekening samengesteld.

Maar dit zijn niet vanzelfsprekend ook de KPI’s waar het management op wil sturen. Vandaar mijn vraag “Heb je met het management gesproken over wat zij belangrijk vinden?” De KPI’s maken namelijk een onderdeel uit van de navigatiecyclus. Dat gaat verder dan de afdeling vertellen”Kijk, dit zijn jullie KPI’s. Succes er mee!”

Zoals we in KompasTip #1 schreven Een KPI is een kritieke variabele die aangeeft wat de essentiële prestatie is om tot succes van de organisatie te komen.

Daarom moet je werken met KPI’s die gekoppeld zijn aan de strategie. Dat bepaalt wat de Kritieke Succesfactoren zijn en die verschillen per situatie en per jaar.

Wel zien we dat binnen bedrijfstakken vergelijkbare prestatie-indicatoren in gebruik zijn. Zo zullen in horeca bedrijven andere zaken gemeten worden dan binnen een technisch handelsbedrijf. Binnen Kompasteam bouwen we een KPI databank op met prestatie-indicatoren per bedrijfstak. Dan kunnen we in voorkomende situaties snel schakelen om zichtbaar te maken wat een mogelijke set aan KPI’s zou kunnen zijn.

Zie ook het artikel over hoe je de ontwikkeling van de coronacrisis zou kunnen monitoren. Dat kan ook met een aantal specifieke KPI’s https://kompasteam.nl/met-welke-kpi-sturen-in-de-coronacrisis/

Meer tips en informatie

 

  • Lees meer over dit boeiende onderwerp bij een van de andere Kompastips. Zie KompasTip #4   https://kompasteam.nl/kompastip4-een-kpi-zonder-doel-is-een-bpi
  • Vind u het sturen met KPI’s en dashboards een boeiend onderwerp? Vind u het werken met de navigatiecyclus een boeiend onderwerp? Deel dit artikel in je eigen netwerk.
  • Deze Kompastip is onderdeel van de Methode Kompas, een gestructureerde aanpak om te komen tot grip op het resultaat. Lees verder waarom een dashboard relevant is binnen Methode Het Kompas https://kompasteam.nl/oplossingen/methode-het-kompas/
  • Eldert de Jager heeft diverse boeken gepubliceerd over Navigeren met KPI-dashboards en sturen op essentie. Wilt u weten welke boeken, ga dan naar https://fenmen.nl/boeken/
  • Is uw belangstelling gewekt hier iets mee te doen? Wilt u de eigen organisatie meer actiegericht maken en strakker leren sturen op de uitvoering met KPI’s neem dan gerust contact op om daar vrijblijvend over te sparren.

Heeft u een aanvulling op het artikel? We vernemen dat graag.

Eldert de Jager

Is Trusted Advisor, parttime CFO en implementeert als navigatiecoach de ‘Methode Kompas’ . Hij vertelt en schrijft graag over Navigeren op Essentie.

Gratis e-Book

Het Kompasteam heeft een geweldig en nuttig e-Book geschreven, bomvol met tips.
Download nu dit gratis e-Book: 30 tips voor het sturen op Essentie

Gratis e-Book

Aanpak Kompasteam

Kompasteam steekt de handen uit de mouwen als een grootboek anders moet worden ingericht of een logistiek proces om te komen tot betere sturing

Aan de slag gaan met KPI's en dashboards betekent vooral de basis op orde brengen. Kompasteam kijkt daar eerst naar.

De klanten begrijpen dat verandering tijd kost. Kompasteam snapt dat haast averechts kan werken.

Klanten stellen de praktische en toegankelijke wijze van handelen op prijs.

Contact

Heeft u vragen/opmerkingen of wilt u een afspraak maken? Vul het contactformulier in en wij nemen z.s.m. contact met u op.



    Ik heb interesse in een demo of meer informatie over:



    NB: velden met een * zijn verplicht